Aktualnie przeglądasz: Eventy » Komunikacja

Komunikacja

„Dobra komunikacja to proces dwustronny: nadawca daje odbiorcy szansę na zadawanie pytań i formułowanie komentarzy o tym, co zostało powiedziane, aby wyjaśnić niezrozumiałe kwestie.
Jeśli nadawca nie stworzy tej szansy, komunikacja przekształca się w zwykłe informowanie.”
Sidney J. Harris


Program modułu

  1. Znaczenie i cele komunikacji
  2. Siła przekonywania słowem, czyli elementy istotne w przekazie
  3. Zasady wymowy i techniki operowania głosem
    • dobra dykcja
    • odpowiednia postawa
    • prawidłowe oddychanie
    • modulacja głosu: właściwa intonacja i tempo mówienia
    • stosowna do sytuacji emisja głosu
    • właściwa higiena głosu
  4. "Mowa ciała" panowanie nad ciałem i przestrzenią
    • dystans w kontaktach interpersonalnych (cztery główne strefy)
    • ekspresja mimiki i gestów oraz ich znaczenie w kontaktach międzyludzkich
    • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego
    • zachowania niewerbalne służące budowaniu pozytywnego wrażenia, porozumienia i akceptacji przeszkadzające w komunikacji, wywierające negatywne wrażenie
  5. Techniki ułatwiające dobre zrozumienie
    • trening aktywnego słuchania
    • zasady udzielania informacji zwrotnej
    • posługiwanie się językiem korzyści
  6. Elastyczność i kreatywność myślenia jako nieodłączny atrybut podejmowania decyzji
    • rodzaje przeszkód, które zakłócają porozumiewanie się i sposoby ich przezwyciężania
    • rola pogłosek i plotek w komunikowaniu
    • dostosowywanie sposobu prowadzenia rozmowy do rozmówcy (kalki językowe), z uwzględnieniem trudności wynikających z barier komunikacyjnych (żargon, emocje)
    • trudności w komunikacji międzykulturowej (różnice i stereotypy kulturowe)
    • trudna komunikacja: reagowanie na emocje, zastrzeżenia i zażalenia